Reverzibilita a antonymum

Krajina.            Rieka.                Dynamická horizontála.
Mesto.            "Extasis".            Statická vertikála.







Vedecké.         Empirické.           Konkrétne.      "že"        
Filozofické.      Racionálne.         Obecné.         "prečo"


Intelektus.





Veci nikdy nevystupujú do procesu komunikácie, len ako veci. Vždy sú nositeľmi ich kultúrne predestinovaného významu, človek myslí a vníma v symboloch. Tieto symboly následne vstupujú do dialógu. 

Architekt nevstupuje do kontextu len materiálneho, ale aj dejinného, kultúrneho a sociologického. V dnešnej "postautoritatívnej spoločnosti" (Z.Bauman), nadobúda nábrežie, obklopené ministerstvami, takmer stigmatizujúci charakter. Vzniká potreba po inštitúcií verifikujúcej, a zároveň aktivizujúcej priestor.  Knižnica. 

Naväzujúc na Schulzovu analýzu Prahy môžeme postihnúť Prahu v dualite Mesto/Krajina. 
Mesto charakterizované ako "extasis" - odtrhnutie od zeme, abstrahovaná do statickej vertiákly. 
Krajinu, vyjadrená v podobe prírodných síl: rieky a pohoria. Je abstrahovaná do dynamickej horizontály.




Knižnica symbolizuje pravdu. 
Pravda ako večná hodnota.
Percepcia večnosti. 

Archetyp.


Asociačný rad 1. 

   " Smyslové vníman mají živé bytosti od přirozenosti a rodí se s ním. Ze zmyslových vjemů u některých živých bytostí vzniká paměť (mnéme), kdežto u jiných nikoli. Právě proto jsou živé bytosti prozíravejší a učenlivejší než ty, které nejsou schopny si pamatovať." (Aristoteles, 980b)

   " Příčinou toho je, že zkušenosti je poznáni(gnosis) jednotilivin (ta kath hekaston), kdežto umění je poznaní obecnin (ta katholú), pričemž všekeré jednáni(praxeis) a vznikání (genesis) se týka jednotlivin.(...) A přece máme za to, ťe poznávat (eidenai) a chápat (epaiein) náleží spíše umění než skušenosti, a pokládáme lidi, kteří jsou znalci určitého umění, za moudřejší než lidi zkušené, protože soudíme, že moudrost (sofia) provází každého spíše podle toho, nakolik poznává. To proto, že jedni znají příčinu (aitia), kdežto druzí ne. Neboť zkušení sice poznávají, "že"(hoti), ale nepoznávají "proč"(dioti)." (Aristotles, 981a)


1. Archív-Pamät

Archív=pamäť. 
Pamäť  vychádzajúca z empirickej skúsenosti. 
Skúsenosť sprostredkovaná cez priestupnosť/postihnuteľnosť (okno).
Sprostredkovanie konkrétnosti. (Výška vychádza z Gehlovho výskumu, tvrdiaceho že človek je schopný udržiavať kontakt s ulicou do výšky 12 metrov.)  
(V gnozeologickej hierarchií, pretlmočenej cez Heideggerovské "pobývanie medzi nebom a zemou", preberá empíria(nie v zmysle Parmenidovskej "svetliny") najnižšie umiestnenie. )

2. Knižnica- Chrám myslenia

 Grécky chrámu. 
 Kopec/ Chrám. 
 Sprostredkovanie obecnosti.  
 Sloboda. 


3. Campanila- Intelektus 

   "Non proprie humana, sed superhumana"(T. Akvinský)

  Prekonanie horizontály vertikálou. 
  Vzťah k nebu.
  Nazeravé sprostredkovanie "sveta".
  



                                         






Komentáre

Zverejnenie komentára